Suoraan sisältöön

Juvan kunta kiristää varotoimenpiteitä koronaan aiempien lisäksi

Kunnanvirasto suljetaan 19.3.2020 alkaen toistaiseksi siten, että ainoastaan aulaan pääsy on mahdollista. Asiointipiste jatkaa aulassa toimintaansa. Nuorisopalvelut ja Toimintatalo on suljettu. Juvan kunnan linja-autovuorojen (Kaskii, Vuorenmaa, Koikkala, Siikakoski) liikennöinti keskeytetään. Haja-asutusalueen asiointireitit ajetaan normaalisti. Kuljetus asiointireiteille on tilattava kuljettajalta etukäteen. Julia-monipalveluauton toiminta keskeytyy toistaiseksi. Koulutoiminnan lähiopetukseen laajennuksia 0.-3. -luokkalaisille 23.3.2020 alkaen.

Tästä klikkaamalla voit lukea lisää

Sauvoja tulee käyttää tehokkaasti!

Sauvakävely on hyvä tapa harjoitella sydän- ja verenkiertoelimistöä. Etenkin mäkisessä maastossa sauvakävely on tehokasta liikuntaa. Halutessasi harjoitukseen lisää tehoa, kokeile vuoroloikkia tai sauvajuoksuspurtteja.

Sauvakävelytekniikka

  • Hartiat alhaalla
  • Katse eteenpäin
  • Työnnä sauvalla vartalonlinjan taakse – älä purista sauvaa.
  • Koko työntöliike tapahtuu hihnaa vasten
  • Käsi heilahtaa rennosti eteen normaalin käsiliikkeen tapaan. Edessä sauva pysyy navan 1 alapuolella.
  • Kävele ryhdikkäästi, pienessä etunojassa. Vedä napa sisään.
  • Työnnä varpailla askel loppuun asti. Sauvat ovat koko liikkeen ajan viistosti taaksepäin.
  • Kierrä ylävartaloa työnnön puolelle.

Ylämäessä

  • Kävelyalustan kaltevuuden muutos muuttaa vartalon asentoa ja raajojen käyttöä
  • Alaraajojen lihakset kuormittuvat, mutta niveliin kohdistuu vähemmän iskua
  • Ylävartalo nojaa kevyesti mäkeen päin
  • Selän ryhti hyvä sauvatyöntö vartalolinjan takana vahvistuu ja käsien käyttö on voimakkaampaa
  • Jalkaterillä ponnistetaan voimakkaasti eteenpäin
  • Ylämäessä on helpompi oppia oikea sauvakävelytekniikka

Alamäessä

  • Mitä jyrkempi mäki, sitä enemmän nojataan vartalolla taaksepäin
  • Vartalon painopiste alemmas
  • Koukista lonkkaa ja polvia
  • Alaselän ryhti säilytetään
  • Lyhyempi askelpituus
  • Sauvat takaviistoon. Ota tukea mäestä
  • Mitä enemmän vartalolla nojaa sauvaan sitä vähemmän painoa on vastakkaisella jalalla

Katso youtubesta video sauvakävelytekniikasta

Sauvojen pituus

Sauvan pituus = Oma pituus - 55 cm → kyynärpää max. 90 asteen kulmassa

Sauvan pituuden valintaan vaikuttaa lisäksi:

• kuntotaso, vauhti ja tyyli

• lihaskunto ja liikkuvuus

• sauvan käyttötekniikan osaaminen

• maaston ja harjoitusten valinta

• harjoituksen tavoite

Harjoitusohjelmat

Sauvakävelyharjoittelu aloittelijalle (xlsx, 13kt)

Sauvakävelyharjoittelu kuntoilijalle (xlsx, 13kt)