Suoraan sisältöön

TIEDOTE 20.7.2026 Juvalla on vedenjakelukatko Kuhalammentien/Kiiverintien alueella keskiviikkona 22.7 klo: 22.00–02.00. Katko aiheutuu verkostossa
tehtävistä kunnossapitotöistä. Katko voi olla ilmoitettua lyhyempi. Alueen kartta aukeaa oheisesta linkistä.

Huomioitavaa on, etteivät vesijohtoverkostoon liitetyt laitteet toimi katkon aikana. Suosittelemme
varaamaan katkon ajaksi vettä astioihin käyttövedeksi ja WC- istuimen huuhtelua varten.

Vesikatkon jälkeen vedessä saattaa ilmetä sameutta. Pyydämme juoksuttamaan vettä reilusti hanan
kylmältä puolelta, kunnes vesi kirkastuu.

Lisätietoja:

Jyrki Pellinen, puh. 040 642 8960
Antti Seppänen, puh. 044 417 5263

Kirjasto selkosuomeksi

Kirjasto on paikka, johon kaikki voivat tulla. 

Kirjastossa voi viettää aikaa, lukea kirjoja ja tavata ystäviä.

Kirjastosta voit lainata kirjoja kotiin.

Tarvitset kirjastokortin, jotta voit lainata kirjoja.

Kirjaston käyttö on ilmaista.

Kirjastossa on

  • kirjoja
  • äänikirjoja
  • sanomalehtiä
  • aikakauslehtiä
  • elokuvia
  • musiikkia
  • nuotteja
  • konsolipelejä (esimerkiksi Playstation-pelejä)
  • lautapelejä
  • erilaisia lainattavia esineitä (esimerkiksi sähkönkulutusmittari, lumikengät)
  • taidenäyttelyitä
  • tapahtumia.

     

Kirjastokortti
 

Kun sinulla on kirjastokortti,

voit lainata kirjastosta

kirjoja ja muuta aineistoa.
 

Saat oman kirjastokortin

mistä tahansa Lumme-kirjastosta tai kirjastoautosta.

Korttia varten tarvitset esimerkiksi passin tai vastaanottokeskuksen henkilökortin.
 

Kirjastokortin mukana saat tunnusluvun,

jonka avulla kortti toimii automaatissa ja verkkokirjastossa.
 

Ensimmäinen kirjastokortti on ilmainen.

Jos kirjastokortti katoaa tai menee rikki, uusi kirjastokortti maksaa kaksi euroa.
 

Kirjastokortti on henkilökohtainen.

Vain sinä saat käyttää kirjastokorttiasi.
 

Lainaaminen
 

Kun lainaat kirjan tai muuta aineistoa, saat eräpäiväkuitin.

Kuitissa näkyy päivämäärä, jolloin sinun pitää palauttaa lainasi.

Yleensä laina-aika on neljä viikkoa. 

Joskus laina-aika on lyhyempi, esimerkiksi DVD-elokuvien laina-aika on kaksi viikkoa.
 

Kun lainaat kirjastosta kirjoja

tai muuta aineistoa, olet vastuussa niistä.

Ne täytyy palauttaa hyvässä kunnossa takaisin.
 

Jos palautat lainasi myöhässä, joudut maksamaan myöhästymismaksun.

Jos tarvitset lainojasi vielä eräpäivän jälkeen, voit pyytää kirjaston työntekijää uusimaan lainat.
 

Kirjastokortin numerolla ja tunnusluvulla voit käyttää verkkokirjastoa http://lumme.finna.fi