Suoraan sisältöön

Juvan kunta kiristää varotoimenpiteitä koronaan aiempien lisäksi

Kunnanvirasto suljetaan 19.3.2020 alkaen toistaiseksi siten, että ainoastaan aulaan pääsy on mahdollista. Asiointipiste jatkaa aulassa toimintaansa. Nuorisopalvelut ja Toimintatalo on suljettu. Juvan kunnan linja-autovuorojen (Kaskii, Vuorenmaa, Koikkala, Siikakoski) liikennöinti keskeytetään. Haja-asutusalueen asiointireitit ajetaan normaalisti. Kuljetus asiointireiteille on tilattava kuljettajalta etukäteen. Julia-monipalveluauton toiminta keskeytyy toistaiseksi. Koulutoiminnan lähiopetukseen laajennuksia 0.-3. -luokkalaisille 23.3.2020 alkaen.

Tästä klikkaamalla voit lukea lisää

Liiku perinteisellä hiihtotyylillä 

Katso video youtubesta

Vuorohiihto

Vuorohiihto muistuttaa liikkeiltään hyvin paljon kävelyä ja juoksua, siksi se onkin yleisin tyyli, jonka lapset ja aloittavat harrastajat oppivat ensimmäisenä. Vuorohiihto on loiviin ja jyrkempiin mäkiin soveltuva tekniikka, jota ei kannata käyttää tasamailla. Tasamaan vuorohiihto usein jopa heikentää tekniikkaa, koska potkuista tulee helposti kiihtyvän vauhdin takia hätäiltyjä. Vuorohiihdossa tulee kiinnittää erityisesti huomiota eteenpäin pyrkivään ylävartalon asentoon, tasapainoiseen yhden suksen liukuun ja rytmissä pysymiseen. Potkuun saa voimaa, kun riittävästi painoa tuodaan liukuvan suksen päälle, mikä onnistuu tuomalla lantiota ylös ja eteen. Kädet rytmittävät liikettä. Lähetä potku matkaan heti toisen suksen palautuessa sen vierelle. Parhaiten harjoittelet tehokasta potkua hiihtämällä sauvoitta loivaan ylämäkeen.

Tasatyöntö

Tasatyöntö on tasamaan ja loivien alamäkien tekniikka. Tasatyöntö on taloudellinen ja tehokas etenemismuoto, jossa liikeradat ovat laajoja ja voimaa tuotetaan kiihtyen koko työnnön ajan. Työntö alkaa edestä kyynärvarsien ollessa hieman koukistuneina. Sauvat isketään lumeen vähän siteiden etupuolelle.  Liike aloitetaan painamalla vatsalihaksilla sekä pitämällä kyynärpäissä ja yläselässä voimakas pito, älä anna käsistä periksi! Seuraa työnnön alun ajan katseella nyrkkejä ja paina leukaa rintaan, jotta saat vatsalihakset aktivoitumaan helpommin.  Tuo vartalo ylös samaan aikaan käsien mukana, ei ennen. Älä jää istumaan - vaan nosta lantio ylös, jotta saat vartalon painon mukaan uuteen työntöön. Tavoitellessasi hurjaa vauhti voit nousta päkiöille, jotta saat vielä enemmän vartalon painoa mukaan uuteen työntöön.

Yksipotkuinen vuorohiihto

Yksipotkuinen vuorohiihto on tekniikka loiviin ylämäkiin ja tasamailla, jos tasatyöntö käy raskaaksi. Nimensä mukaisesti tyylissä vuorojaloin tehtävä potku ja tasatyöntö vuorottelevat. Liikkeet tapahtuvat osittain samanaikaisesti. Tärkeää on, että kaikki vaiheet tehdään rytmikkäästi ja rauhallisesti hätäilemättä. Tasatyönnön jälkeen potku lähtee, kun kädet palautuvat eteen. Käsiä ikäänkuin heitetään eteenpäin. Potkuun saadaan paremmin voimaa, kun liukuvaiheessa ponnistavaa jalkaa tuodaan päkiän verran toisen edellä, eli potku tapahtuu hieman vartalolinjan etupuolelta. Oikein ajoitetun ja suunnatun potkun vaikutuksesta lantio nousee käsien mukana ylös uudelleen alkavaa tehokasta tasatyöntöä varten. Samanaikaisesti työnnön kanssa potkun tehnyt jalka palautuu eteen liukuvaiheeseen.

Haarakäynti

Haarakäynti on jyrkkiin ylämäkiin käytettävä tekniikka, joka muistuttaa rytmikästä kävelyä. Liike tapahtuu vastakkaisen käden ja jalan yhtäaikaisella askelluksella. Suksien kulmaa muutetaan mäen jyrkkyyden mukaan (Mitä jyrkempi, sitä leveämpi).