Kesäkuun terveiset
Julkaistu 4.7.25

Kyläkuvauksista markkinointiin ja robottikoirista messujen suunnitteluun - monenmoista ohjelmaa kesäkuun kunniaksi
Kylien kesäkuvaukset
Kesäkuun alkupuolella saimme kylien kesäkuvaukset toteutettua. Kuvaaja Mikko Kankaisen ajoitus sattui täydellisesti kohdalleen: aurinkoinen sää korostaa upeasti rypsin ja voikukkien värittämiä peltoaukeita ja vivahteikkaita lehti- ja havupuita. Talot elävöittävät kaunista maalaismaisemaa ja järvet kimmeltävät kuvissa syvän sinisinä. Tämä materiaali on loistava lisä, kun toteutamme kylien nettisivut valmiiksi. Nyt meillä on sekä kesä- että talvikuvia luomassa kylätunnelmia eri puolilta Juvaa. Talvikuvat otettiin kauniina pakkaspäivinä viime tammikuussa.
Yritysten uutiskirje
Teemme yrityksille suunnattua uutiskirjettä yhteistyössä viestintä- ja markkinointikoordinaattori Lauran kanssa ja kirje lähetetään kerran kuukaudessa juvalaisille yrittäjille ja yritys- ja elinvoima-asioista kiinnostuneille. Kirjeitä on lähetetty vuoden alusta alkaen ja kirjeen avausprosentti on pysynyt koko ajan keskimääräistä avausprosenttia ylempänä.
Pyrimme tarjoamaan Pisnespostissamme monenlaisia sisältöjä, mutta erityisesti kiinnitämme huomiota palvelujen saavutettavuuteen ja että ne tukisivat juvalaista yrittäjyyttä. Poimimme Etelä-Savon alueelta muun muassa maksuttomia koulutuksia ja erityisesti yrittäjille suunnattuja tapahtumia ja palveluita. Hyödynnämme tässä verkostojemme tarjontaa: muun muassa ELY-keskus, Mikkelin alueen työllisyyspalvelut, Kauppakamari, Etelä-Savon Yrittäjät, Xamk, Esedu ja Samiedu tarjoavat runsaasti mielenkiintoisia mahdollisuuksia ja matalan kynnyksen osallistumista.
Jos et ole vielä yrityskirjeemme eli Pisnespostin tilaaja niin liity listalle tästä: JUVANKUNTA Email Marketing -
Hankkeen markkinoinnin kuulumiset
Tutkitusti tiedetään, että markkinointi on tehokkainta, jos se toteutetaan monikanavaisesti. Toisin sanoen, vastaanottajat saavutetaan helpommin, jos on menossa useampi kampanja samaan aikaan kuin että tehtäisiin kampanjoita peräkkäin.
Tämän hankkeen markkinointitoimenpiteitä ovat muun muassa asukastarinat, natiiviartikkelit, näyttötaulumainokset eri paikkakunnilla, maksettu some-näkyvyys Facebookissa ja Instagramissa sekä bussikampanjat. Lisäksi tapahtumista on lehtimainoksia ja hanketta esitellään eri yhteyksissä myös valtakunnallisesti.
Markkinoinnin taustalla on ajatus, että Juva pitää tuntua helposti lähestyttävältä ja kotoisalta paikalta, jonne on helppo tulla. Eri kanavia hyödyntämällä yritämme saada Juvan näkymään mahdollisimman monesti ja eri tavoin, sillä markkinointiviestin läpi saamiseksi tarvitaan runsaasti toistoja. Nyt kesäkuussa meillä oli maksetun somenäkyvyyden lisäksi kahden viikon bussikampanja, jossa Juvaan liittyvä video pyöri kaikissa kaukoliikenteen vuoroissa, jotka lähtivät ja saapuivat joko Mikkeliin, Lahteen tai Helsinkiin. Tiedämme, että meille monesti tullaan etelästä viitostietä pitkin, joten matkan varrella olevat paikkakunnat tuntuivat loogisilta näkyvyyden kannalta.
Muuta ajankohtaista
Hyvä arki -messujen suunnittelu jatkuu ja osa ohjelmasta on jo valmiina. Tapahtuman pääpaikka on Martti Talvela -kampus, jonka liikuntahalliin suurin osa näytteilleasettajista laittaa pöytänsä. Toimintaa on myös muun muassa musiikkiluokissa, auditoriossa ja ruokalassa, jossa messujen ajan palvelee kahvila. Lisäksi Sampolan yläsalissa on koko päivän ajan vartin mittaisia näytetunteja eli jokainen innokas pääsee tutustumaan eri tanssilajeihin ja jumppiin. Lisäksi uutena tarjonnassa on myös äänimaljarentoutus.
Ohjelma täydentyy koko ajan ja lisää näytteilleasettajia ilmoittautuu mukaan; aikaa on vielä runsaasti eli 31.7. saakka. Aktiivinen tapahtumamarkkinointi alkaa sitten heinäkuun puolivälin jälkeen.
Koska hankkeeni tavoitteisiin kuuluu yritysyhteistyön kehittäminen ja osaajien saaminen alueen yrityksiin, on tärkeää olla mukana myös erilaisissa yritystapahtumissa ja pyrkiä pysymään ajan hermolla. Kesäkuussa tällaisia tapahtumia olivat DIH Demo Day ja Kristallipalloryhmä.
DIH Demo Day järjestettiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun eli Xamkin Mikkelin kampuksella ja päivän antia oli tutustua yrityksille suunnattuihin digiratkaisuihin. Tutuksi tulivat niin dronet kuin robottikoiratkin ja että mitä erilaisia käyttömahdollisuuksia uusilla teknologiaratkaisuilla voisi olla yritysten kanssa. Esitin myös toiveen yhteistyön tiivistämisestä erityisesti hankkeisiin liittyen. Juva on sijainniltaan kahden Xamkin kampuksen, Mikkelin ja Savonlinnan, välissä ja olisi hyvä, jos juvalaisiakin yrityksiä pyydettäisiin erilaisiin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintoihin mukaan. Tätä edistetään kesän jälkeen.
Kristallipalloryhmässä puolestaan kokoontuvat eri kuntien ja sidosryhmien, kuten Leaderin, edustajat. Tämän ryhmän tarkoituksena on pohtia, miten voitaisiin kehittää maakunnan yritysten saamia julkisia palveluja ja verkoston tulevaisuutta. Esille nousi, että mikäli yritys haluaa kasvaa, se tarvitsee uusia innovaatioita ja tehokasta markkinointia. Jos alueelle halutaan talouskasvua, tarvitaan ulkopuolista rahaa eli vientiä. Esimerkiksi matkailutulo on monesti vientiin verrattavaa tuloa; raha tulee alueelle maakunnan ulkopuolelta.
Kesäkuun voisi tiivistää kiitollisuudeksi monipuolisesta työstä. Olen iloinen, että saan olla niin yhdistysten, yritysten kuin muidenkin sidosryhmien kanssa yhteistyössä. Päivät ovat ihanan erilaisia ja vaikka työtä on kiitettävän paljon, se myös palkitsee mukavien kohtaamisten ansiosta. Yhdessä saamme monenlaista aikaan!