Infektiokausi ruuhkauttaa Eloisan palveluita, sillä henkilöstö on paljon poissa työstä sairastumisten vuoksi. Takaisinsoitoissa on merkittävää viivettä.
  • 24.11.2023
  • Sosiaali- ja terveyspalvelut, Juvan kunta

Eloisan puhelinpalveluissa ruuhkaa sairauspoissaolojen seurauksena

Infektiokausi ruuhkauttaa Eloisan palveluita, sillä henkilöstö on paljon poissa työstä sairastumisten vuoksi. Takaisinsoitoissa on merkittävää viivettä.

Etelä-Savon hyvinvointialueen yhteydenottokanavissa on poikkeuksellista ruuhkaa. Alueella on liikkeellä paljon erilaisia infektiotauteja. Sen seurauksena yhteydenottomäärät Eloisan kanaviin ovat tavallista suurempia. Lisäksi infektiokausi vaikuttaa Eloisan palvelutasoon runsaiden sairauspoissaolojen myötä.

– Nyt myös kiireettömissä yhteydenottokanavissamme on ruuhkaa, kuten terveysneuvon numerossa. Kaikkia takaisinsoittopyyntöjä ei välttämättä pystytä toteuttamaan saman päivän aikana resurssipulan vuoksi, sote-keskuspalveluiden palvelualuejohtaja Anna-Sofia Simula sanoo.

Hän muistuttaa, että takaisinsoitto voi tulla myös virka-ajan ulkopuolella, jopa lauantaina tai sunnuntaina, kun ruuhkaa puretaan.

– Näin infektiokaudella olisi hyvä, jos muuta kiireetöntä asiointia pystyy siirtämään myöhemmäksi, Simula jatkaa.

Asiointikanavia ovat puhelimen lisäksi myös terveysneuvon chat ja digilääkäri. Influenssarokotusten ajanvaraus on myös edelleen avoinna sähköisesti ja puhelinnumerossa 015 351 3100 (ma–pe 8–14).

Äkillisissä ja päivystyksellistä hoitoa vaativissa asioissa tulee ottaa yhteyttä Päivystysapuun 116 117.

Lisätiedot

Anna-Sofia Simula
Palvelualuejohtaja vs., sote-keskuspalvelut
anna-sofia.simula@etelasavonha.fi
040 129 4676

Viivi Kaasinen
Tulosaluepäällikkö, avosairaanhoito ja digitaaliset sote-keskuspalvelut
viivi.kaasinen@etelasavonha.fi
040 656 7334

Kimmo Kuosmanen
Terveyspalvelujen toimialajohtaja
kimmo.kuosmanen@etelasavonha.fi
040 656 7885